Lokala företaget trotsar trenden – växer så det knakar och nyanställer: ”Märker inte av några neddragningar alls”
Om du tittar på Grimslöv Trä & Lists historia de senaste åren är det antagligen inte det första företag du tänker ska ha ökat sin omsättning med 270 procent på två år.
Vi slår en snabb titt över axeln.
• 2017 säljs företaget – då Sörensson i Grimslöv – till en tysk koncern av de tidigare ägarna Södra skogsägarna.
• 1,5 år senare senare går företaget – nu med namnet S Wood – i konkurs.
• Peter Gyllenhammars nystartade koncern Svenska trävarugruppen blir ny ägare med målet att slå samman dem med ett gäng andra företag.
• Det går inte bra och ungefär ett år senare säljs företaget till nuvarande ägarna Tobias Nilsson och Stefan Arnesson, med storkunden EHL-gruppen i ryggen.
Några oroliga år alltså.
Klipp till ytterligare två år senare så låter det så här från Tobias Nilsson:
– Jag får ibland lite kritik för att jag är så positivt hela tiden, säger han, skrattar och fortsätter:
– Men det går jättebra. Till och med superbra. Vi märker inte av några neddragningar alls, som är det jag tycker man läser mest om nu. Här flyter det på väldigt bra.
Trots de senaste årens oroligheter med inflation, ökade elpriser och annat har det bara pekat åt ett håll för företaget, och det är uppåt.
Det gick att blåsa nytt liv i produktionen av lister till bygghandeln, vilket alltid varit deras huvudsyssla, och omsättningen har gått från 24 till 65 miljoner kronor. Så har det sett ut sedan Nilsson, Arnesson och EHL-gruppen tog över.
– De var vår största kund och hade en stor säljorganisation redan, så det passade bra att vi gjorde det med dem. Och jag sa direkt att vi behövde öka omsättningen med 30 miljoner sett till den bemanning vi hade.
– Bara några veckor senare började ordrarna komma in och vi fick jobba kvällar och helger för att hinna med allt. Vi ökade omsättningen med flera miljoner kronor redan de första månaderna.
Hur gick det så snabbt att få till en förändring?
– Jag ska inte prata skit om de tidigare ägarna, men vi fick inte göra vad vi ville. Vi var väldigt styrda och jag tyckte att de tänkte fel kring produktionen. Vi fick inte ta några risker och för att lyckas måste man göra det enligt mig.
Hur har det rimmat med de senaste årens oroligheter?
– Även om vi haft mycket att göra har vi också haft problem med leveranser och inköp. De flesta skyller på den där båten som fastnade i Panamakanalen och det var kanske en utlösande faktor. Jag importerar det mesta från USA och det tar vanligtvis åtta veckor att få hit de containrarna. Nu tog det helt plötsligt tio månader.
Med nya ägare lyckades de ändå hålla sina lager fulla och har – för att ta nästa steg – gjort sig redo att ta just en sådan där risk som Tobias Nilsson pratar om. Men de har fått hjälp på traven.
Risken består i stora investeringar i bland annat maskiner för en helt annat typ av produktion än den de har nu.
Hjälpen kommer ur återvändande kunder.
”Målet är att komma upp i en omsättning på 100 miljoner, men det tar nog ett tag. Jag hoppas så klart på att landa där det här året redan, men det blir nog tufft att klara av.”Tobias Nilsson
– Det är ett lokalt företag som var kund hos oss för 30 år sedan som sen outsourcade produktionen till Ryssland, Kina och baltstater. Nu börjar de flytta hem igen och det har vi sett flera exempel på.
Vad tror du det beror på?
– Dels för att de ska kunna säga att deras varor produceras lokalt, att sätta en svenskt stämpel på dem. Dels handlar det om kommunikation och leverans. Vi har sett de senaste åren vilket katastrof det kan innebära när vissa länder stänger igen. Då har de fem till tio procenten i ökade tillverkningskostnader här ingen betydelse.
En ny CNC-maskin för att tillverka möbeldetaljer är det senaste tillskottet till företaget, just för att kunna leverera till sin återvändande kund. Bara den maskinen i sig gör att företaget lämnar tiden som ett rent hyvleri. Nu kan de göra mycket mer än så och gör att Grimslöv Trä & List i sin tillverkning av bland annat ben till stolar och bord också ger sig själva ett nytt ben att stå på.
– Det här är nog ett större steg för oss än vad jag egentligen vill tro, men det känns också väldigt spännande. Första veckan i mars går vi upp i full produktion på den nya maskinen och sen är målet att skicka ut leveranser varannan vecka.
– Målet är att komma upp i en omsättning på 100 miljoner, men det tar nog ett tag. Jag hoppas så klart på att landa där det här året redan, men det blir nog tufft att klara av. Det får vara målsättningen till 2024 i stället.
Till dess är förhoppningen att inte bara omsättningen har vuxit utan också personalstyrkan. Företaget söker redan nu ett gäng nya tjänster. Ännu ett tecken på att det mesta just nu pekar uppåt.
– Om ordrarna kommer in som det ser ut att de ska göra för tillfället, då kommer vi snart att anställa ännu fler än till de tjänster vi nu annonserar om. Vi är bara inte överens om riktigt hur många än, säger Tobias Nilsson och skrattar.